حوزه سلامت و بهداشت در سال ۲۰۱۴ خبرهای خوب و نتایج پژوهشی امیدوار کننده و قابل توجه زیادی هم داشت. از توسعه تکنولوژی های مدرن برای شناخت و درمان بیماری ها مثل دستگاه های مدرن ام.آر.آی با قابلیت تهیه تصاویر متحرک، تا استفاده از میکروچیپ های الکتریکی مغز برای درمان پارکینسون و کاربرد سلول های بنیادی برای درمان دیابت و ای.ال. اس.

ام. آر.آی دستگاه جدیدی نیست و از سال ۱۹۸۰ یعنی ۳۴ سال پیش برای شناخت و کمک به درمان بیماری ها استفاده می شود. تا به حال، تصاویر تهیه شده ام. آر.آی عکس های ثابتی از ضایعه مورد نظر تهیه می کردند، اما امسال پژوهشگران دانشگاه دیویس در کالیفرنیا با اختراع ام. آر.آی اکتیو یا فعال، موفق شدند با تهیه تصویر سه بعدی و متحرک درک بهتری از ساز و کار آسیب شناسی بیماری های مفصلی به دست آورند.

دانشمندان دانشگاه لوئیزیانا هم توانستند با تعبیه ی یک محرک الکتریکی کوچک در سیستم اعصاب مرکزی بیماران مبتلا به آسیب های نخاعی بخشی از فعالیت های حرکتی و احشایی بیماران از جمله کنترل اسفنکترهای لگنی را به آنها بازگرداند. این دستگاه می تواند تحول بزرگی در نحوه و کیفیت مراقبت بیماران نخاعی ایجاد کند.

مهندسان و مخترعان دانشگاه شالمرز گوتنبرگ هم شاهکار دیگری زدند، آنها موفق شدند یک دست مصنوعی تولید کنند که علاوه بر حرکت، حس لمس و حرارت را نیز منتقل می کند.

شاید مهمتر از همه در حوزه نوآوری، کمپانی عظیم مدترونیک آمریکا با تولید میکرو چیپ های الکتریکی مغز گام بزرگی در درمان مزمن و ناتوان کننده ی پارکینسون برداشت، تا جایی که بیماران می گویند زندگی به آنها دوباره لبخند زده است.

اما امسال موضوع دیگری که علاوه بر پیشرفت علمی و توسعه تکنولوژی جامعه پزشکی را انگشت به دهان کرد قدرت شبکه های اجتماعی و فراخوان موسوم به «چالش سطل یخ» بود.

این چالش در واقع فعالیتی بود که با نیت خیر خواهانه برای کمک به جامعه بیماران مبتلا به ALS آغاز شد. این چالش به سرعت رسانه‌های اجتماعی را در نوردید و در آن هر فرد باید یک سطل آب یخ روی سر خود خالی می کرد یا ۱۰۰ دلار به موسسه ALS کمک می کرد، او سپس سه نفر دیگر را نامزد اینکار می کرد، این حرکت زنجیر وار توانست رقم بیسابقه ی ۱۰۰ میلیون دلار برای بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک جمع آوری کند.​

Share →

پاسخی بگذارید

Web Analytics