کودکانی که در دوران نوپایی و پیش دبستانی، زمان طولانی، بی حرکت، به صفحه تلویزیون یا مانیتور خیره می شوند، در دوران نوجوانی به احتمال زیاد، رفتار منفعلی دارند و ظلم و زورگویی را می پذیرند.

این نتیجه گیری حاصل پژوهش مشترکی است که توسط محققان بیمارستان کودکان سنت جاستین و دانشگاه مونترآل کانادا انجام شده است. پیش تر آکادمی طب اطفال آمریکا نیز برآورد کرده بود که کودکانی که بیش از یک تا دوساعت در روز، وقت شان را با برنامه های تلویزیونی و اینترنتی پر می کنند، چاق تر هستند و دچار اختلال تمرکز و یادگیری در دوران تحصیل می شوند.

پژوهشگران کانادایی اضافه می کنند، مهارت های اجتماعی این کودکان نیز تضعیف می شود و هر ۵۳ دقیقه ای که به طور میانگین، به صورت روزمره در دوران کودکی صرف تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری می شود، ۱۱ درصد خطر پذیرش ظلم و زورگویی همقطاران در مدرسه را افزایش می دهد.

از سوی دیگر نتیجه تحقیق دیگری در نروژ، نشان داده است که تماشای زیاد و طولانی تلویزیون و کامپیوتر موجب کاهش تراکم استخوانی در پسرهای نوجوان می‌شود. پیش از این رابطه ی گذراندن زمان طولانی پای تلویزیون و کامپیوتر با چاقی و فشار خون کودکی شناخته شده بود، اما این پژوهش نشان دهنده گستردگی بیشتر عوارض است. گفتگویی داشتم با پیام یزدیان در این باره

 

Share →

پاسخی بگذارید

Web Analytics